De stoommachine bracht de ontwikkeling van fabrieken in een stroomversnelling. In deze Schooltv Beeldbankclip wordt uitgelegd hoe een stoommachine werkt.
Leerdoel
Je beschrijft de belangrijkste kenmerken van de industriële revolutie.
Vragen aan de klas
Waarom werden stoommachines vuurmachines genoemd?
Leg in een paar stappen de werking van de stoommachine uit.
Wie bedacht de techniek?
Waarom betekenden de stoommachines een revolutie in fabrieken?
De stoommachine was een concurrent voor de Nederlandse molen. Leg uit welke van de tweede beste kandidaat was om de fabrieken van stroom te voorzien.
Actieve werkvorm
Lestip 1: Stoommachinerace
Laat leerlingen in groepen een uitleg bedenken over de werking van de stoommachine. Daag de leerlingen uit dat zo aanschouwelijk en kort mogelijk doen. Laat een aantal groepen in actie komen voor de klas. Eventueel kunnen de leerlingen in de klas feedback geven of stemmen welke uitleg het sterkst was.
Lestip 2: Stoompitch
Laat de leerlingen in de huid kruipen van de adviseur van de fabrieksbaas. Maak kleine groepen en laat de groepen een pitch voorbereiden om de fabrieksbaas te overtuigen stoommachines te gaan gebruiken in plaats van molens. Een van de leerlingen verzorgt de pitch namens de groep.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.